Gyakori kérdések

FOGMEGTARTÓ KEZELÉSEK
(TÖMÉSEK, GYÖKÉRKEZELÉSEK, BETÉTEK)

Milyen anyagból készülnek a tömések?

A tömések általában esztétikus, fehér színű, kompozit anyagból készülnek.

Megbízható széli zárást biztosítanak, remekül polírozható, kidolgozható tömőanyagok, esztétikában és rugalmasságban is ideális mind az első fogak ellátásában, mind a hátsó rágófogaknál.

Mi az a betét? Mikor kell ilyet készíteni?

A betét a töméshez hasonlóan a fog hiányzó részeit pótolja, de esztétikailag és funkcionálisan magasabb értékű a töméseknél, tartósabb és pontosabb zárású annál. Elkészítéséhez két alkalom szükséges a tömésekkel ellentétben és költségesebb a töméseknél.

Akkor készítünk betétet, ha a fog szöveteiből nagy rész károsodott és hiányzik, és/vagy a gyökérkezelt fogak törését akarjuk megakadályozni. Készíthetünk betétet, ha a károsodott / hiányzó szövet mérete nem nagy, de a betét tartóssága, esztétikája, pontosabb zárása miatt valaki ezt igényli.

A betétek anyaga sokféle lehet és azt az egyéni elvárások és igények szerint kell kiválasztani.

Milyen anyagból készülhet egy betét?

Készülhet a betét esztétikus kerámia vagy kerámiához hasonló anyagokból. Ennek nagy előnye, hogy beragasztás után gyönyörűen helyreállítja a fog esztétikáját.

Ezen kívül készülhet aranyból, ami színben ugyan nem hasonlít a foghoz, vagyis esztétikájában elmarad egy esztétikus betétektől, azonban mégis igen kedvelt anyag, mivel nagyon pontos, bakteriosztatikus/baktériumtaszító tulajdonságú, illetve szobahőmérsékleten is rákenhető, rápolírozható a fog széleire, vagyis nagyon pontos zárást ad. Hátránya a jóval magasabb ára.

Miért kell gyökérkezelni egy fogat?

A fog belsejében lévő fogbélkamra és a gyökerekben lévő gyökércsatorna rendszer miután már élő szövet (keringés, beidegzés) nincsen benne, egy olyan "holt tér" a szervezetben, amibe a baktériumok bejuthatnak, de onnan őket kipusztítani nem lennénk képesek, mivel oda a keringés hiánya miatt gyógyszert eljuttatni nem tudunk.

A gyökérkezelés ennek a holt térnek a megszüntetését célozza egy hermetikusan záró, megfelelő hosszúságú gyökértöméssel.

Mi az a gyökérkezelés/gyökértömés?

Gyökérkezelés során a foggyökér belsejében lévő szűk, szabálytalan alakú gyökércsatornákat fel kell tágítanunk egyenletes falú, egyenletesen táguló és kellőképp tágasra ahhoz, hogy egy rugalmas anyag bevitelével a gyökércsatorna teljes hosszát hermetikusan lezárhassuk. A tágítás közben a fertőzött rétegeket eltávolítjuk, közben többször fertőtlenítővel átöblítjük, ultrahanggal aktiváljuk és bejuttatjuk a kisebb oldalcsatornákba is, a benne levő baktériumtömeg minimalizálására törekedve.

El kell-e távolítani egy fogat, ha gyulladás van a csontban a fog körül?

Ha már a gyulladás a fog belsejéből kijutott a körülötte lévő csontba is, ott terjed tovább a folyamat. Ez a szervezet regenerációs képességével és egy helyesen és sikeresen kivitelezett gyökértöméssel igen magas százalékban meggyógyul, vagyis a legtöbb esetben nincs szükség a fog eltávolítására csak a gyulladás miatt, de a fog megtarthatósága függ a megmaradt fogszövet mennyiségétől és a fog körüli fogágy állapotától is.

Nagyon mély szuvasodás esetén minden esetben szükség van-e gyökérkezelésre?

Nem minden esetben van rá szükség. Minden esetben gondos vizsgálatot követően a lehető legkisebb beavatkozást végezzük, amire már szükség van. Ha a fog belsejében lévő szövetek irritációja, kezdődő gyulladásos reakciója még visszafordítható fázisban van, akkor még megtarthatóak a fog belsejében lévő szövetek és speciális gyógyszeres tömés alkalmazásával gyógyulásra serkentjük az esetlegesen sérült szöveteket, gyökérkezelés nélkül.